Σελίδες

Thessaloniki video tour

31/12/16

O άγνωστος «Χ» για τη ναυτιλία




Του Μηνά Τσαμόπουλου
Με κομμένη την ανάσα πορεύεται η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία προς το 2017, όσον αφορά τη...
ναυλαγορά ξηρού φορτίου.

Η πρόσκαιρη ανάκαμψη δεν σκόρπισε κύματα ενθουσιασμού αφού είναι πολλοί οι παράγοντες που συντελούν στην άνοδο και στην κάθοδο του δείκτη.

Οι κυριότεροι είναι τρεις:
- περαιτέρω αύξηση των διαλύσεων,
- συνεχιζόμενη αποχή από τις παραγγελίες ναυπήγησης και
-αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου

Εάν ισχύσουν οι τρεις αυτές προϋποθέσεις τότε και μόνο τότε θα μπορεί να γίνει λόγος για βιώσιμη ανάκαμψη του κλάδου όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές και συμπληρώνουν:

«Η οποιαδήποτε πρόβλεψη για την πορεία της αγοράς το 2017, ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των εορταστικών αργιών στην Κίνα, η οποία τοποθετείται μετά την 1η εβδομάδα του Φεβρουαρίου, θεωρείται παρακινδυνευμένη αν και γενικότερα επικρατεί ηπεποίθηση ότι στο σύνολο της η αγορά θα εισέλθει σε τροχιά ανάκαμψης».

Όπως τονίζουν οι αναλυτές του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου G.Moumdreas SΑ «φείλουμε να επισημάνουμε ότι ο άγνωστος Χ στην «εξίσωση» για την πορεία της αγοράς το 2017 είναι ηπορεία της Παγκόσμιας οικονομίας και κατ' επέκταση τουΠαγκόσμιου Εμπορίου (Demand) καθώς ο παράγοντας προσφορά πλοίων (Supply), στην παρούσα φάση, είναι σε γενικές γραμμές μετρήσιμος και προβλέψιμος.

Για το 2016 η αύξηση του στόλου εκτιμάται στο 1,9%, ποσοστό που θεωρείται ιδιαίτερα χαμηλό συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, και το θετικό στοιχείο είναι πως το μοτίβο αυτό θα συνεχιστεί και για τα επόμενα 2 χρόνια, όπου οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο γιααύξηση του στόλου κατά 1,7% για το 2017 και 0,7% για το 2018» και προσθέτουν:

«Φυσικά, ακόμα και αυτά τα ποσοστά υπόκεινται σε μεταβολές, καθώς εξαρτώνται πρωτίστως από την πορεία των διαλύσεωνόπως επίσης και από το ποσοστό μετακυλίσεων (Slippage Rate) και ακυρώσεων (Cancellations). Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τηδιάρκεια του 2016 και ιδιαίτερα στις αρχές, οι εκτιμήσεις για τιςδιαλύσεις ήταν ότι θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, κοντά στους 40 εκ. τόνους DWT. Έως και τις 16 _εκεμβρίου, ο συνολικός αριθμόςτων διαλύσεων ήτανε στους 28,4 εκ τόνους DWT, μειωμένος κατά 5% από το σύνολο του έτους το 2015 όπου έκλεισε στους 30,5 εκ. τόνους DWT.

Την ίδια στιγμή, η εφαρμογή του BWT από τονΣεπτέμβριο του 2017 εκτιμάται, τουλάχιστον για την επόμενη χρονιά, ότι δεν θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην αύξηση των διαλύσεων για πλοία έως και 15 ετών. Ταυτόχρονα η πορεία της ζήτησης (Demand) με «έμμεσο» τρόπο θα επηρεάσει και την προσφορά».

Για παράδειγμα, όπως υπογραμμίζουν αν υπάρξει βελτίωση τουΕμπορίου εν γένει ή ειδικότερα για συγκεκριμένα φορτία αυτό θα επηρεάσει «τεχνητά» και την προσφορά των πλοίωνλόγω της αύξησης της ταχύτητας τους. Πιο συγκεκριμένα, το τελευταίο διάστημα, η μέση ταχύτητα των Panamax είναι στους 11,4 κόμβους.

Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει βελτίωση της αγοράς και οι τιμέςτων Bunkers είναι χαμηλές, τότε και η ταχύτητα των Panamax θα αυξηθεί. Μία αύξηση της ταχύτητας των Panamax κατά 2 κόμβους περίπου, δηλαδή στους 13,5 κόμβους , αυτομάτωςπροκαλεί και μία τεχνητή αύξηση της προσφοράς της τάξης του 15% και δημιουργεί ανάχωμα στην βελτίωση της αγοράς.